Door op 25 februari 2014

Even voorstellen: Marian Beuke

In de PvdA Lochem voorstelronde maakt u deze week kennis met nr. 2 van de kandidatenlijst: Marian Beuke,

56 jaar, gehuwd met Henk de Fooij, twee (volwassen) dochters. Marian kwam als 14-jarig meisje met haar familie in Lochem wonen. Na een aantal jaren studeren in Zwolle, kwam ze terug. Ze heeft functies gehad bij verschillende bedrijven in en rond Lochem. Als laatste heeft ze gewerkt als griffier  bij de Rechtbank in Zutphen. Een aantal jaren geleden heeft ze een studie Bestuurskunde afgerond.

In haar vrije tijd mag Marian graag lezen en ze is dan ook aangesloten bij een ‘leesclub’. Ze is lid van de scholenwerkgroep van Amnesty International. De werkgroep verzorgt elk jaar gastlessen over mensenrechten in de groepen 8 van de basisscholen in (oud) Lochem. Aansluitend worden deze klassen ontvangen in de synagoge aan de Westerwal om onder begeleiding van AI-werkgroepleden een tentoonstelling te bekijken over concentratiekamp Westerbork.  Aan Westerbork wordt daarna ook nog een bezoek gebracht. Haar persoonlijke motivatie om aan dit project mee te werken: democratie en mensenrechten lijken voor ons vanzelfsprekend, maar dat is het niet. We kunnen niet alert genoeg zijn op inperking van onze vrijheden.

Marian komt uit een gezin waarin politiek tot de dagelijkse gesprekstof behoorde. Met een vader die actief was in de politiek  voor de PvdA is dat niet verwonderlijk; met de paplepel ingegeven, zo gezegd. Als 17-jarige werd ze lid van de PvdA. In 2002 is ze onverwacht in de gemeenteraad van Lochem gekomen. Drie – betrekkelijk onervaren  –  dames (naast Marian waren dat Wilma Heesen en Marianne Wilmer) gingen de (oppositie) kar trekken voor de PvdA in de oude gemeente Lochem. Een zware maar leerzame periode. Marian had tot die tijd de fractievergaderingen bijgewoond in haar functie als voorzitter van de afdeling. Sinds medio 2012 is zij fractievoorzitter.

Hoofd en Hart

In de raadsvergadering van november 2013 kreeg de bijdrage aan de laatste Algemene Beschouwingen van deze periode de titel mee:  “PvdA met hoofd en hart voor Lochem”. Een aantal zinnen hieruit geven aan wat Marian belangrijk vindt in de politiek en voor Lochem:

“… dat verschillen mogen bestaan, dat ieder er toe doet en zich gehoord moet weten, maar dat je van mening mag en kunt verschillen en dat ook, naast de ratio, gevoelens in de samenleving mogen meewegen bij beslissingen.”

“We namen besluiten die bijdragen aan de inclusieve samenleving, voor de PvdA een van de belangrijkste speerpunten: streven naar een samenleving waaraan iedereen naar vermogen mee kan doen, waar iedereen voor wie die deelname niet vanzelfsprekend is, kan rekenen op ondersteuning in welke vorm dan ook.”

Graag is Marian nog een periode raadslid voor de PvdA om in onze snel veranderende samenleving ons sociaaldemocratisch gedachtegoed voor het voetlicht te brengen.