Door op 29 januari 2014

Even voorstellen: Pieter Arts

In de PvdA Lochem voorstelronde maakt u deze week kennis met nr. 6 van de kandidatenlijst: Pieter Arts.
64 jaar, getrouwd met Tedje Janssen,  3 (volwassen) kinderen en 4 kleinkinderen. Pieter woont in Lochem sinds 3 jaar. Zijn achtergrond is bestuurskundige met ruim 40 jaar ervaring in het management van  gemeenten, in het welzijnswerk en als beoordelaar van kwaliteitsystemen in zorg en welzijnswerk en bij gemeenten.

Ervaren bestuurder

Pieter draait al enkele jaren mee in de steunfractie van de PvdA in Lochem en is gedurende zijn eveneens  veertigjarige lidmaatschap van de PvdA een aantal jaren voorzitter van een afdeling geweest. Als ambtenaar bij een gemeente,  beleidsadviseur van  de Vereniging van Nederlandse Gemeenten of directeur van een Haagse welzijnsorganisatie heeft Pieter zich  afzijdig gehouden van  publieke functies. Nu dat niet meer het geval is, gaat hij er helemaal voor in Lochem, een stad waar hij samen met zijn echtgenote met veel plezier woont.

Pieter was buiten zijn werk om actief als bestuurslid van Sociaal Cultureel Werk Gorssel en is dat nog steeds als voorman van ’Lochem Fairtrade’, een lokale campagne die tot doel heeft de gemeente uit te bouwen tot een Fairtrade Gemeente, waar meer producten op een eerlijke en duurzame wijze geproduceerd en/of in de winkels te koop zijn. En met ‘eerlijk’ bedoelt hij vooral dat boeren en kleine producenten in de derde wereld een leefbaar inkomen krijgen!

Naast zijn vrijwilligerswerk is hij als zelfstandig adviseur betrokken bij  het beoordelen van kwaliteitssystemen bij zorg- en welzijnsinstellingen en bij gemeenten. Een dankbare taak, die hem tot in alle uithoeken van het land brengt.

Pieter is daarnaast nog voorzitter van de Vereniging van Eigenaren van het appartementencomplex waar hij woont.  Een sociaal mens dus, die het Achterhoekse  ‘noaberschap’ op een moderne manier vorm geeft.

Zorg voor kwetsbaren

Geboren op Curaçao uit Nederlandse ouders weet hij als geen ander wat er speelt in gebieden met kwetsbare en arme mensen. Nederland is volgens hem een bevoorrecht land in de wereld,  waar jammer genoeg  toch al 10% van de inwoners in armoede leeft. Dat moet anders. Daarom is hij blij met het armoedebeleid van Lochem met Wilma  Heesen als verantwoordelijk wethouder.

Op korte termijn wacht de gemeente Lochem een ware intocht van nieuw beleid. De gemeenteraad zal binnenkort hebben te beslissen op welke wijze  veel geld en verantwoordelijkheid voor gehandicapten en ouderen maar ook voor jeugdzorg en arbeidsparticipatie  ingezet moet gaan worden.  De gemeente krijgt een belangrijke rol in de begeleiding van mensen met een beperking of stoornis en gaat dat samen met de gemeente Zutphen vormgeven. Als Pieter in de gemeenteraad komt, zal hij  alert zijn dat daarin niemand over het hoofd wordt gezien en dat ook de  buitengebieden niet worden vergeten. De PvdA-fractie kan op deze gebieden op hem rekenen, gezien zijn hierin opgebouwde kennis en ervaring.

Pieter Arts staat 6e op de lijst.  Stel de PvdA niet teleur en zorg voor voldoende stemmen in Lochem, Almen, Eefde, Gorssel, Epse, Joppe, Harfsen, Laren, Kring van Dorth, Exel en Barchem; dan moet  (en dit is Pieters voorspelling)  20% voor de PvdA haalbaar zijn!

Waar ben je naar op zoek?