Mega Lidl in binnenstad Lochem?

6 februari 2018

In de gemeenteraad is gesproken over bestemmingsplan Hanzepoort. Dat is het gebied aan de Hanzeweg achter de Aldi-supermarkt (aan de Berkel) tot en met het bedrijf Te Koppele. Het voorstel is om in twee fases 40 woon-werkeenheden mogelijk te maken. Een mooi plan dat wonen met werken combineert. Toch ziet de PvdA een probleem. Voor de ontwikkeling van het Gasfabriekterrein aan de Julianaweg staat een Lidl of the future gepland van 2300 m2 groot. Dat is een mega Lidl die bijna 3 keer zo groot is al een gemiddelde Lidl! Daar horen ca. 15.000 verkeersbewegingen per week bij, overlast van aan- en afvoer en dat betekent nogal wat voor de verkeersveiligheid. En dat allemaal ingeklemd tussen bestaande woningen.

De PvdA is van mening dat een mega Lidl niet in klein stedelijk gebied thuis hoort. Daarom stelt de PvdA voor om op het Gasfabriekterrein woningen en parkeren voor het centrum te realiseren en de Lidl op de Hanzeweg. Helemaal geen gek idee lijkt ons. Als de raad nu akkoord gaat met het bestemmingsplan Hanzepoort dan wordt dit idee geblokkeerd.

In de gemeenteraad staan we betrekkelijk alleen in onze mening. We zijn daarom benieuwd wat u vindt, laat het ons weten: [email protected]. In de raadsvergadering van 12 februari a.s. gaat de PvdA nogmaals een poging doen een meerderheid voor ons voorstel te krijgen.