Door op 18 januari 2014

Veel steunbetuiging gekregen tijdens rondgang door de binnenstad van Lochem

Zaterdag 18 januari zijn fractie en wethouder in  gesprek gegaan met mensen in Lochem. Tijdens de rondgang door de binnenstad hebben zij veel positieve reacties en steunbetuigingen gekregen van mensen.

Stadhuis Lochem niet te koop PvdA LochemDe PvdA is altijd tegen verkoop van het stadhuis in Lochem geweest. In de raadsvergadering van 9 december 2013 lag het raadsvoorstel voor om het stadhuis niet te gunnen en te reserveren voor het maatschappelijke initiatief Lochem 3.0. Wij vinden dat dit pand met grote cultuurhistorische waarde, dat al sinds 1634 in bezit is van het stadsbestuur, niet verkocht moet worden, maar beschikbaar en toegankelijk moet blijven voor de Lochemse bevolking.  En of Lochem 3.0 met VVV hierin gehuisvest moet worden of iets anders; daar valt over te praten. Maar Lochem 3.0 willen wij in ieder geval een kans van slagen geven. Dit initiatief heeft grote meerwaarde voor de hele gemeente Lochem. Tevens lag er een amendement van D66, GB en GL. Dit amendement luidde:  “De verkooptaakstelling voor markt 2 (PvdA: stadhuis)  en 3 blijft gehandhaafd tenzij een andere, ook financieel verantwoorde bestemming wordt gevonden; waarbij, bij acceptabel bod, gunning per 1 oktober 2014 zal plaats hebben om maatschappelijke initiatieven een kans te geven.”  Omdat de PvdA het stadhuis niet wil verkopen hebben wij, als enige partij, tegen dit amendement gestemd.

Het is een erg onduidelijk amendement geworden dat op vele manieren uitgelegd kan worden. Wat is een “financieel verantwoorde bestemming”? Wat is een “acceptabel bod”? Maar wat er wel klip en klaar instaat is dat het pand vroeg of laat verkocht moet worden. En daar werkt de PvdA fractie niet aan mee.

BeRGIZdIYAADjBM.jpg_large