Door op 4 februari 2014

Vrijwilligers in de schijnwerper PvdA Lochem start campagne met uitdelen Rode Taarten

Samen Sterk en Sociaal is het uitgangspunt van de  PvdA  Lochem voor de Gemeenteraadsverkiezingen 2014.
Als aftrap van de campagne koos de partij ervoor om met een Rode Taartestafette een aantal vrijwilligers te danken. Zij staan symbool voor de ontzettend belangrijke bijdrage die deze groep levert aan een sterk en sociaal Lochem. Verslag van een inspirerende en hartverwarmende rondgang!

Ronde 1:

De  Rode Taartestafette start in Gorssel, Veerweg 21: de Zorgtuin.  Het is guur vaRode taart zorgtuin Gorsseln buiten, maar  van dit initiatief wordt een mens warm van binnen! De tuin is een sociaal en maatschappelijk project, slaat een brug tussen jong en oud en is breed toegankelijk voor diverse doelgroepen. Mede daardoor draagt de zorgtuin bij aan de leefbaarheid in Gorssel van zowel kwetsbare als weerbare burgers. De taart gaat naar initiatiefnemers Henk en Evelien van Dort en alle vrijwilligers die bijdragen aan de tuin. Vrijwilligster Klaassien krijgt de taart uit handen van Jos Israel.

Rode Taart AED HarfsenIn Harfsen  ontmoeten wij  Marije van der Wal en Gerard Dashorst van de Commissie AED beheer van de Dorpsraad. Voor de AED bij de Spar biedt Mini Schouten een Rode Taart aan, bestemd voor alle vrijwilligers die deel uitmaken van dit project waardoor de bewoners van Harfsen Hartveiliger kunnen wonen.

In Epse  is de Rode Taart de bestemd voor de werkRode taart thuis administratie Humanitasgroep Humanitas (Thuisadministratie ). De leden van deze werkgroep  ondersteunen inwoners van de gemeente Lochem die daar behoefte aan hebben met het op orde brengen van hun financiële administratie.  Namens deze vrijwilligers neemt Margreet van de Haar de taart in ontvangst van Pieter Arts.

Rode Taart Dorpsraad Epse de dakenOok in Epse staat op onze lijst het “Meerdakenplan” van de werkgroep Dorpshuis Epse/Joppe: geen nieuw centraal dorpshuis voor deze gemeenten, maar het slim onderbrengen van alle activiteiten op een aantal bestaande locaties. Kroon op dit werk-in-uitvoering is een 5e dak, nl. een prachtig  “digitaal” thuis, waar alles over dit initiatief (en meer!) is te lezen.  http://www.epsejoppe.nl/  . Corry Giezen en Peter Barneveld krijgen de taart van Brenda van Bruggen.

Tot besluit van deze ronde van de Rode Taart Estafette  bezoeken wij het Hart in Eefde. Een hartelijke ontvangst door beheerder Barry de Weerd. Ook bestuursleden van de Stichting Accommodaties Eefde Bert de Wit en Martien Kamphorst en vrijwilligster Wieke de Haan zijn aanwezig, en onder de koffie worden wij uRode Taart vrijwilligers Hart Eefdeitgebreid bijgepraat over de kansen en mogelijkheden van een multifunctionele accommodatie als het Hart en het belang van een goed financieel beleid binnen de Stichting. Tot slot gaat het gesprek over het succesverhaal “de Aanschuifmaaltijd”: 1 x per maand wordt tegen zeer geringe kosten een gezellige maaltijd verzorgd voor dorpsgenoten die dat waarderen. Onze Rode Taart gaat in Eefde naar dit project en Barry de Weerd is er – namens alle vrijwilligers – blij mee!

Ronde 2:

Rode Taart STOL lochemDe  Rode Taartestafette start in Lochem. Aangekomen bij het Openlucht Theater worden wij letterlijk en figuurlijk warm ontvangen door een grote groep vrijwilligers. Nadat de voorzitter Henk Harmsen van de STOL de rode taart in ontvangst neemt van Wilma Heesen is er een mogelijkheid om informeel informatie uit te wisselen. Grote evenementen als ‘Winterwonderland, Normaal en het Openluchtspel’ zijn jaarlijkse terugkomende activiteiten. Voor de laatste activiteit zoekt men nog vrijwilligers.Het bestuur weet jaarlijks een groot aantal mensen te vinden om te helpen. Hierdoor zijn er minder financiële middelen nodig en is het niet altijd noodzakelijk een (hoge) toegangsprijs te vragen.

Rode Taart Superrr AlmenDe volgende bestemming is de ‘Superrr’ in Almen. Een eigen supermarkt in het dorp. Voor en door Almenaren. Het winkelend publiek kijkt verbaasd op bij het zien van zoveel rood. Maar al snel ontstaan er spontane gesprekken. Zowel de vrijwilligers als het winkelend publiek zijn zeer trots en blij met hun “superrr”. Dhr. Diepenven krijgt de rode taart uit handen van Marian Beuke.

Rode Taart Barchem Centraal De reis gaat verder. De volgende halte: Barchem. Hier worden we ontvangen door de leden van “Barchem Centraal”. De koffie en thee wordt ingeschonken en ook al nemen wij het lekkers mee krijgen we een zelfgemaakte cake aangeboden. Vol trots vertellen de mensen van Barchem Centraal over hoe zij Barchem in de Verkoop en het nieuws hebben gekregen. Timing is alles. Op het juiste moment het ANP bellen! Dhr. Nieboer neemt de rode taart aan uit handen van Wilma Heesen.

Van Barchem naar Laren naar het Leussinkbad en Stichting Leergeld. Leussinkbad: hier werd de Rode Taart Leussinkbad Larenrode taart door Marian Beuke aan een groep enthousiaste vrijwilligers overhandigd. Bij het Leussinkbad worden veel werkzaamheden door vrijwilligers uitgevoerd waardoor het aangenaam zwemmen blijft voor de Larense bevolking.

Rode taart Stichting LeergeldStichting Leergeld: Wilma Heesen overhandigt de rode taart aan Corine Bos, één van de vrijwilligers van Stichting Leergeld Lochem. De Stichting zet zich in voor schoolgaande kinderen in de leeftijd van 4 tot 18 jaar uit gezinnen met minimale financiële middelen, die vanwege gebrek aan financiële middelen niet mee kunnen doen met hun leeftijdgenootjes. (foto)

Daarna rijden we naar Almen voor het project Beauty Day Lochem.beautyday Lochem

Jeannette te Riele, Josje en Eline Krabbenborg zijn de organisatoren van Beauty Day Lochem.  Zij ontvangen uit handen van Wilma Heesen de rode taart. Deze dames organiseren al zes jaar samen met een grote groep vrijwilligers een verwendag voor vrouwen met kanker, of vrouwen die daarvoor behandeld zijn.

Het was moeilijk kiezen, want er zijn zo ontzettend veel vrijwilligers. Die verdienen allemaal een taart! Dus met deze 12, eren we allen!