Zeker zijn van een goede woning (3)

Door Jos Israel op 20 februari 2018

In de gemeente Lochem staan zo’n 13800 woningen. Daarvan is 38% huurwoning, waarvan 3000 sociale huurwoningen. De grootste woningbouw coöperaties zijn Viverion (bijna 1700 woningen) en IJsseldal Wonen (ruim 900 woningen).

Als we de rapporten over de woningbehoefte in Lochem moeten geloven is het huidige aantal sociale huurwoningen prima op pijl en is zelfs 26% scheefwonen (wonen in een sociale huurwoning met een te hoog inkomen) geen probleem. Maar de werkelijkheid is anders. In onze gemeente hebben 5650 huishoudens een inkomen onder de inkomensgrens sociale huurwoning. Deze groep maakt bijna 41% uit van alle huishoudens.

De afgelopen jaren is voor deze groep bijna niet nieuw gebouwd (huur of koop). De vraag naar deze woningen is er wel. Als voorbeeld, in Harfsen werd het afgelopen jaar een van de weinige sociale huurwoningen (energieneutraal) in onze gemeente gebouwd. Er waren 100 aanmeldingen! Als u nu als gezin op zoek gaat naar een sociale huurwoning in onze gemeente, is er bijna geen aanbod. En als er wel aanbod is, dan is meer dan 70 gegadigden/reacties heel gewoon. Op termijn werkt te weinig betaalbare woningbouw bouwen ontwrichtend.

Als je een laag inkomen hebt en je wilt graag in een modern/nieuw huis wonen, dan is het een stuk makkelijker om buiten onze gemeente te zoeken. Het gevolg is dat jongeren en jonge gezinnen geen woning kunnen vinden in de plaats waar ze zijn opgegroeid en moeten verhuizen naar een plaats buiten de gemeente. Hierdoor vergrijst de gemeente en zien  bijvoorbeeld scholen het aantal leerlingen terug lopen en ook wordt het steeds lastiger voorzieningen op peil te houden.

Daarom wil de PvdA meer betaalbare woningen, wij vinden betaalbaar wonen echt een must! Stem dan zeker op 21 maart PvdA!

Op 23 februari bezoekt Lodewijk Asscher Lochem. Het centrale thema zal zijn: “zeker zijn van een goede woning”. Iedereen is van harte welkom om mee te praten en vragen te stellen om 10.30 in het Stadshuus, Markt 3 in Lochem.

(artikel 3 in een serie van 5 over wonen in de gemeente Lochem)

Jos Israel

Mijn naam is Jos Israel, ik ben 54 jaar, getrouwd met Anita, vader van David, Esther en Sophie en ik woon in Epse. Vanuit mijn sport, korfbal ben ik actief betrokken geraakt als vrijwilliger bij het verenigingsleven en de inzet van vrijwilligers erg gaan waarderen. Ik vind het belangrijk dat hier aandacht voor is en

Meer over Jos Israel

Waar ben je naar op zoek?