Chaos bij PlusOV of valt het allemaal wel mee (in Lochem)?

26 november 2017

PlusOV verzorgt sinds augustus  het leerlingenvervoer en het zorgvervoer (voorheen de Regiotaxi) in Lochem en 8 andere gemeenten. Dat betekent dat deze negen gemeenten nu verantwoordelijk zijn voor dit vervoer. Via een centrale kunnen mensen die gebruik willen maken van PlusOV  bellen of mailen om vervoer te regelen. Nu blijkt dat dit vanaf het begin heeft geleid tot problemen. Reizigers worden te laat opgehaald of komen niet op tijd of zelfs helemaal niet op de plaats van bestemming. Daarnaast zijn er klachten over het vervoer zelf (roken in de taxi, rolstoelen niet vastzetten, taxi waar de rolstoel niet in past) en over de bereikbaarheid van de centrale van PlusOV. Ook over de klachtenafhandeling horen wij vervelende verhalen.

Afgelopen woensdag hebben de afdelingen van de PvdA van deze 9 gemeenten een bijeenkomst gehouden om geïnformeerd te worden over de klachten die er zijn. En die waren, zoals u hierboven kunt lezen,  niet mals. In een bericht aan de gemeenteraad van Lochem schrijft het college van B&W dat de klachten in de gemeente Lochem “van een beperktere omvang zijn dan bij een aantal andere gemeenten”. Het zou gaan om een tiental klachten van leerlingenvervoer en enkele klachten van jeugdvervoer en Wmo vervoer, maar het is de vraag of alle klachten wel daadwerkelijk zijn doorgegeven. Inwoners van Lochem moeten er zeker van kunnen zijn dat leerlingen- en Wmo-vervoer goed geregeld is. Daarom zijn wij geïnteresseerd in uw ervaringen met PlusOV. Wat gaat er goed en wat niet? Hoe zijn uw ervaringen met de centrale van PlusOV en met de klachtenafhandeling? Bent u tevreden over het vervoer zelf of gebeuren er dingen die niet horen? U kunt mailen: ombudsteam@pvdalochem.nl of bellen met 06 42187700.

 

Marian Beuke – fractievoorzitter PvdA Lochem