Aandacht voor opvang asielzoekers en “Powerful ageing”

Door Martine Willems op 11 maart 2024

Asielzoekers opvangen met aandacht voor inwoners en ondernemers.

Het COA wil een AZC vestigen aan de Ampsenseweg en het lijkt erop dat de regie bij het COA ligt in plaats van bij de gemeente Lochem en dat vinden wij geen goed idee. De PvdA vindt het belangrijk dat we onze verantwoordelijkheid nemen om mensen die gevlucht zijn op te vangen, maar hoe we dat doen, dat is belangrijk.  Daarom vroegen wij tijdens de raadvergadering aan het college om eerst met een visie te komen over hoe we in onze gemeente asielzoekers zo goed mogelijk kunnen opvangen, waarbij oog is voor de zorgen en ideeën van inwoners en ondernemers. Vervolgens moet er een risico-analyse gedaan worden, voor het college een overeenkomst met het COA opstelt. Daarna geeft de raad goedkeuring aan de overeenkomst. Zo houdt de raad regie en kunnen we alle belangen zorgvuldig afwegen.

Powerful ageing

De PvdA/GroenLinks fracties stelden vragen over ‘poweful ageing’. We hoorden dat inwoners die huishoudelijke hulp aanvragen, eerst een keuring krijgen van een powerful ageing fysiotherapeut en daarna een powerful ageing programma moeten doorlopen voordat ze hulp krijgen. Wij vinden dat huishoudelijke hulp niet afhankelijk mag zijn van powerful ageing. Wij zijn daarom benieuwd naar uw ervaring/mening: [email protected]

Martine Willems

Ik ben Martine, 46  jaar, getrouwd met Bart en moeder van 3 dochters. Ik ben opgegroeid in Holten en heb op veel verschillende plekken in binnen en buitenland gewoond, maar sinds 2008 woon ik met veel plezier in Lochem!  In het dagelijks leven draag ik bij om de wereld van werk mooier te maken. In