Energietransitie

Door Martine Willems op 15 april 2024

Nederland is aan het veranderen, zodat we in de toekomst niet afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen. We zitten in een energietransitie die ons raakt; hoe we onze woning verwarmen, hoe we stroom opwekken, auto’s opladen en dat heeft impact op het landschap.

Het komt dichtbij als de Lochemse gemeenteraad spreekt over zonneparken of windmolens. Inwoners laten ons vaak weten dat daar de grootste zorg zit. Het is daarom belangrijk dat de gemeenteraad luistert naar bezorgde inwoners maar ook denkt aan toekomstige generaties en handelt naar haar formele rol.

Maandag 8 april tijdens de behandeling van Zonnepark Bekenschot gebeurde er iets bijzonders. De raad moest besluiten over een verklaring van geen bedenkingen. Een formele procedure die alleen toetst op participatie en natuurwaarden. Maar het werd een inhoudelijke discussie over of we wel of geen zonnepark willen en daarbij keerde de coalitiepartijen zich tegen hun eigen wethouders.

Als PvdA hebben wij gedaan wat de raad zelf heeft afgesproken; natuurwaarden en participatie toetsen dus. Naar onze mening past het collegevoorstel binnen de kaders en dat hebben we juridisch laten toetsen. Daarom wij hebben voor het afgeven van een verklaring van geen bedenkingen gestemd voor zonnepark Bekenschot, maar de meerderheid stemde tegen.

Martine Willems

Ik ben Martine, 46  jaar, getrouwd met Bart en moeder van 3 dochters. Ik ben opgegroeid in Holten en heb op veel verschillende plekken in binnen en buitenland gewoond, maar sinds 2008 woon ik met veel plezier in Lochem!  In het dagelijks leven draag ik bij om de wereld van werk mooier te maken. In

Meer over Martine Willems