Eerlijke en veilige toekomst voor vluchtelingen.

5 juli 2023

Vorige week kreeg de raad kort voor het zomer reces een raadsvoorstel om nog snel krediet te verstrekken voor tijdelijke woningen aan de Zutphenseweg 106 en 106A. Op de locatie Zutphenseweg 106 zou in eerste instantie kleinschalig een aantal statushouders en Oekraïners gehuisvest worden.

Het college ging in gesprek met de buurt en zo leek het een goed proces te zijn. Tot onze verbazing werd daar een perceel 106A aan toegevoegd, waardoor er nu sprake is van een locatie waar 30 tijdelijke woningen komen. En tijdelijk is een periode van 10-15 jaar, dus dat is niet echt tijdelijk. De urgentie is hoog, er moeten in Nederland veel statushouders en Oekraïners opgevangen worden, ook in de gemeente Lochem. Maar omdat het tijdelijke karakter niet zo tijdelijk is als het lijkt, wil de PvdA dat dit zorgvuldig gebeurt, zodat statushouders en Oekraïners die hier komen wonen goed kunnen integreren, hier fijn kunnen wonen en ook dat er zorgvuldige communicatie en participatie is met inwoners in de gemeente Lochem.

En dat begint wat ons betreft bij eerlijke en transparante communicatie. Een persbericht waarin vermeld wordt dat de wijk voor statushouders, Oekraïners, ouderen en jongeren is bijvoorbeeld klopt niet. De tijdelijke woningen zijn namelijk alleen voor statushouders en Oekraïners. En daar zit nou wat ons betreft precies de crux. Want als je wilt dat mensen goed kunnen integreren de komende 15 jaar, dan is het fijn dat ze in een wijk komen wonen waar geen sprake is van segregatie.

Daarom zal de PvdA pleiten voor beleid waar tijdelijke woningen op een locatie komen waar sprake is van een mix van nieuwe woningen en goede begeleiding zodat onze nieuwe inwoners met open armen ontvangen worden en onderdeel worden van onze Lochemse samenleving. Daarnaast zullen wij in de raadsvergadering van september het college verzoeken om bij toekomstige locaties waar tijdelijke woningen gebouwd gaan worden, in gesprek te gaan met de buurt en de inwoners van de gemeente Lochem te voorzien van eerlijke, tijdige en transparante communicatie.

En met betrekking tot de locatie aan de Zutphenseweg te blijven bij het orginele plan en alleen Zutphenseweg 106 aan te kopen voor de opvang van statushouders en Oekraïners en nieuwe planning van tijdelijke woningen te spreiden over verschillende kernen in onze gemeente en niet alleen in de kern Lochem.

Snelheid maken om mensen op te vangen is hard nodig, maar dan wel zorgvuldig zodat we segregatie tegengaan.