Herkenning, erkenning en waardering.

10 september 2022

Bijna iedereen is terug van vakantie, de scholen zijn weer begonnen en voor ons is het tijd voor een goed gesprek in onze fractie. We gingen op bezoek bij het Veteranencafé in Eefde met een rode taart. Een teken van herkenning, erkenning en waardering voor mensen die dat elke dag als hun missie zien.

Het veteranencafé in Eefde, is een plek van samenkomst voor veteranen en hun thuisfront, waarbij herkenning en erkenning op de voorgrond staan. Een plaats om samen te komen waar veteranen onder elkaar hun ervaring kunnen delen en om (oude) vrienden weer te ontmoeten, om elkaar te helpen en een luisterend oor te bieden voor wie dat nodig heeft.

In de voormalige officiersmess van de Detmerskazerne is deze sfeervol veteranenontmoetingscentrum gevestigd. Een woonkamer als ook café die veel herkenning biedt door de vele foto’s, uniformen en attributen van en voor veteranen van alle leeftijden. Want niet alleen veteranen van de Tweede Wereldoorlog of van het KNIL, maar ook militairen die zijn ingezet bij vredesmissies in o.a. Libanon, Afghanistan, de Balkan, Mali en Irak weten het café te vinden.

De gesprekken die wij deze avond hebben gehad met o.a. Serge xxx, de oprichter en drijvende kracht achter dit café, heeft diepe indruk op ons gemaakt. Want hun verhalen over kameraadschap, opoffering en verdriet zijn zo ontzettend waardevol. Niet alleen voor ons persoonlijk, maar ook na die lange stille lockdownperiodes waarin één ding heel belangrijk is gebleken: het belang van saamhorigheid en vriendschap. Dan besef je weer hoe bevoorrecht we zijn om “veilig” samen te komen. Of dit nu bij je beste vriendin is waar je erkenning vindt, op het schoolplein waar er herkenning is bij je vrienden, of misschien wel het belangrijkste, in een veteranencafé waar je waardering voelt bij kameraden en familie.

Voor PvdA Lochem dé reden om het initiatief te nemen het Veteranencafé in Eefde, maar ook andere maatschappelijke organisaties, financieel te ondersteunen. Helaas, door een draai van MmL op het laatste moment, kregen we niet genoeg steun in de raad. Wat ons betreft stopt het daarmee niet.

Al decennialang leveren Nederlandse mannen en vrouwen een belangrijke en veelzijdige bijdrage aan de vrede, stabiliteit en veiligheid. Onze militairen en veteranen verdienen daarvoor alle respect en waardering. Iets waar we ons door de oorlog in Oekraïne extra bewust van zijn. Veteranen verdienen onze steun. Vandaag, morgen en in de toekomst!