(Ont)Zorg coördinator (gezocht),

15 december 2019

In Almen is met succes een zorgcoördinator actief. Deze zorgcoördinator signaleert ondersteuningsvragen van inwoners en legt contacten met (in)formele organisaties m.b.t. zorgvragen.

De PvdA ondersteunt dergelijke laagdrempelige en lokale vormen van hulp maar maakt zich zorgen over de uitrol van dit initiatief, het lijkt niet goed doordacht. Er zijn namelijk maar vier kernen (Almen, Laren, Gorssel en Harfsen) die zo georganiseerd zijn, dat zij zelf de zorgcoördinator kunnen organiseren. Daarnaast maken wij ons zorgen over de subsidie. De wethouder (GroenLinks) wil namelijk de zorg coördinator voor slechts twee jaar gedeeltelijk subsidiëren en vraagt de kernen zelf een extra subsidie van 100.000 euro aan te vragen bij de provincie Gelderland en daar komt veel bij kijken, dat biedt weinig zekerheid.

Ons volgende punt van zorg is dat het college wil dat de zorg coördinator gefinancierd wordt uit de bestaande middelen ‘binnen’ het sociaal domein, dat betekent dat dit initiatief ten koste gaat van andere activiteiten waar inwoners in alle kernen van de gemeente Lochem profijt van hebben. De PvdA heeft zorgen over hoe deze vorm van zorg voor de overige kernen gerealiseerd kan worden. Schijnbaar krijgen alleen kernen die zich (actief) weten te organiseren in deze gemeente een subsidie. Dat is een omgekeerd signaal. Elke kern moet in onze gemeente zeker zijn van de juiste zorg en terug kunnen vallen op de gemeente.

Omdat de overige partijen zonder discussie 100.000 euro willen geven voor slechts een paar kernen in onze gemeente en niet voor de rest, blijft PvdA zich inzetten voor alle inwoners van onze gemeente!

Suggesties n.a.v. dit artikel? [email protected]/06 42187799.

De PvdA wenst u fijne kerstdagen en een gezond en sociaal 2020!