Door op 21 september 2014

Reacties n.a.v. afschaffen huishoudelijke hulp in gemeente Lochem

Op 22 september 2014 behandelt de gemeenteraad van Lochem het raadsvoorstel waarin voorgesteld wordt de huishoudelijke hulp 1 per 1 januari 2015 af te schaffen. De PvdA fractie wilde graag weten hoe de inwoners van Lochem daar over denken. In de Berkelbode van 2 september 2014 hebben we daarom een oproep geplaatst: Laat ons weten wat u vindt van het voornemen om de huishoudelijke hulp 1 in de gemeente Lochem af te schaffen. We hebben daarop veel, heel veel telefoontjes gehad. Daarnaast hebben we ook zelf contact gezocht met gebruikers, aanbieders, mantelzorgers, 1e lijnszorg en wijkverpleegkundigen. Onderstaand hebben we een overzicht gemaakt van de reacties die wij kregen.

Mocht u nog willen reageren. Belt u gerust iemand van de fractie.

Namens de fractie – Marian Beuke (fractievoorzitter)

—————————————————————————————————————————-

• Mevrouw is 85 jaar en is sinds 2006 onder medische behandeling na een borst- en hartoperatie en haar gezichtsvermogen is achteruit gegaan. Ze heeft AOW en een klein pensioen. Ze heeft slapeloze nachten van het idee dat de hh stopt. Het betekent veel meer dan schoonmaken.
  • Mevrouw heeft een schouderprothese, een pacemaker en COPD. Kan niet meer dan op ooghoogte stoffen. Haar kinderen werken en niet in de omgeving. Ze wil niet geheel afhankelijk zijn van haar dochter in Lochem. Stelt als tussenoplossing voor een uur in de week minder of eens in de 2 weken.
  • Mevrouw heeft een zware rugoperatie gehad in het voorjaar en loopt met een rollator. Ze kan het huishouden niet meer zelf doen. Er wonen alleen senioren in de buurt en die kunnen niet helpen. Kinderen wonen in Ierland. “Waar zijn ze mee bezig, ze laten ons barsten.” Mevrouw heeft ook zorgen over de hulpen die mogelijk hun baan verliezen en die nu al veel in korte tijd moeten doen.
  • Meneer heeft zelf hh2, maar maakt zich zorgen over anderen met hh1. Hij kent een zwaar demente vrouw waarbij haar professionele hulp in haar vrije tijd langer blijft om er voor te zorgen dat mevrouw haar bord leeg eet “anders staat het de volgende dag nog gewoon op tafel”.
  • Mevrouw kan niet meer bukken en heeft daarom 2 uur per week hh1. Al jaren geen contact meer met haar kinderen en woont in een vergrijsde buurt. Kan in haar omgeving geen hulp organiseren. Heeft geen financieel middelen om zelf in te huren. Wenst ons veel sterkte en is blij dat we hebben.
  • Mevrouw is 64 jaar en heeft COPD en heeft daarom hh1, geeft aan dat hh2 wellicht beter zou passen. Haar kinderen wonen in het buitenland en aan de andere kant van het land. Ze woont in een buurt met heel veel ouderen, “Wie kan ik vragen?” Mevrouw zegt “helemaal van de leg te zijn” en is blij dat ze haar verhaal heeft kunnen vertellen.
  • Mevrouw is 81 jaar en is weduwe. Ze loopt slecht, heeft 2 kinderen: een dochter woont in Arnhem en een zoon in Ruurlo die binnenkort gaat verhuizen naar Duitsland. Mevrouw heeft AOW + klein pensioen. Ze heeft een aangepast huis en heeft 3 uur hulp in de week. Autorijden lukt nog, als ze hulp zelf moet gaan betalen gaat de auto de deur uit. Haar sociale omgeving: vriendinnen allemaal boven de 80 jaar, 2 buurvrouwen die werken
  • Mevrouw is 87 jaar en is weduwe. Ze heeft rugklachten en loopt slecht. Ze heeft 2 kinderen die in Brielle en Arnhem wonen. Ze heeft alleen AOW en krijgt 5 uur hulp in de 2 weken. Haar sociale omgeving bestaat uit mensen die nog ouder zijn dan zij.
  • Mevrouw is 75 jaar en is weduwe. Ze heeft 2 nieuwe knieën, reuma en veel andere lichamelijke klachten. Ze heeft AOW en een klein pensioen, wel een eigen huis. Mevrouw heeft 2 kinderen die in Almelo en Borculo en werken allebei. Sinds 2009 heeft ze 3,5 uur hulp in de week. Haar sociale omgeving bestaat uit oude mensen (oudste van de buurt) en haar buren werken allemaal. De auto heeft ze al de deur uit gedaan
  • Mevrouw is 82 jaar en is weduwe. Ze is hartpatiënt, is incontinent en heeft reuma. Ze heeft 2 kinderen die in Gouda en Groningen wonen. Mevrouw had 6 uur hh2 in de week dit is, “omdat hoofd goed is”, teruggebracht naar 5 uur hh2 (“was veel voor klein huisje”). Tijdens de zomervakantieperiode is dit teruggebracht naar 3,5 uur hh1, blijkt nu zo te blijven. Mevrouw woont in de Berkelhof met allemaal oude mensen, zelfs ouder dan zij is.
  • Mevrouw is 85 jaar en weduwe. Mevrouw heeft hartproblemen, versleten knieën en heeft een tumor in hoofd gehad. Ze heeft 2 kinderen: 1 zoon woont in Lochem, 1 zoon overleden (schoondochter woont in Lochem en werkt). Ze heeft AOW en ca. 100 euro pensioen. Ze heeft 3,5 uur hulp per week. Mevrouw en haar man hadden een klein huisje dat ze verkocht hebben. Haar man heeft 5 jaar op de Hoge Weide gewoond. Hiervoor hebben ze een eigen bijdrage van 1600 euro/per maand moeten betalen. Opbrengst huisje is op. Haar voorstel: iets minder uren.
  • Mevrouw heeft een ongetrouwde nicht van 60 jaar. Zij zit in een rolstoel na een mislukte herniaoperatie op haar 30ste. Ze heeft nu 3 uur hh1 en weet nog niet hoe dit moet per 1 januari 2014.Ze heeft geen ouders meer, alleen oudere familieleden die zelf zorg nodig hebben. Nicht heeft een uitkering en zou een particuliere hulp niet kunnen betalen.
  • Mevrouw is 84 jaar en kan zich gelukkig nog redden in haar huis samen met haar man die ook op leeftijd is. Ze is veel buiten aan het werk in de tuin en probeert op deze manier fit te blijven. Kan zich de zorgen voorstellen van mensen met hh1.
  • Mevrouw is 75 jaar en heeft Parkinson en beweegt zich voort in een rolstoel. Haar echtgenoot is 90 jaar. Ze hebben 3 uur hulp per week. Ze hebben AOW en een klein pensioen, particuliere hulp is niet te betalen. Met de kinderen heeft ze een moeizame relatie die net een beetje weer aantrekt. Ze durft geen beroep op de kinderen te doen die psychisch ook belast zijn. Wil erg graag zelf wat doen maar het lukt niet. Mevrouw geeft aan dat er in haar buurt mensen in actie komen tegen de bezuinigingen op de hh1 in Lochem.
  • Mevrouw heeft ziekte van Ménière en Bechterew. Ze weet dat ze straks mogelijk geen hulp meer zal ontvangen. Overweegt haar dochter te vragen, hoewel die ook genoeg om handen heeft. Dat vindt ze lastig en eventueel zal ze een particulier hulp nemen maar dan zal ze haar financiën moeten bezien.
  • Mevrouw is 50 jaar en heeft Parkinson. Ze heeft momenteel 3 uur hh1 per week. Ze maakt zich zorgen over het afschaffen hiervan. Ze heeft met familie en vrienden gesproken en ze gaan het samen proberen op te lossen. Daar is ze blij mee, want particuliere hulp is voor haar niet betaalbaar.
  • Mevrouw, eenoudergezin twee kinderen 10 en 5 jaar, is 38 jaar en heeft fysieke problemen. Krijgt thans 3 uur hh1 per week. Ze heeft een WAO-uitkering en kan geen particuliere hulp betalen. Iemand van de gemeente zou hebben gezegd dat haar zoontje (10 jaar) het zwaardere werk in huis moet gaan doen vanaf 1 januari 2015. Ze wil/kan dat niet van de jongen, die naar het speciaal onderwijs gaat, verwachten.
  • Mevrouw is zelf hulp in de huishouding en schrijft: “Ten eerste is het een bezuiniging die geen bezuiniging is. Er komt een groep vrouwen in de ww die moeilijk bemiddelbaar is en dus later in de bijstand terecht komen. Wat kost dat wel niet? Nu werken deze vrouwen tenminste nog voor hun geld!
    De meeste ouderen die nu een huishoudelijke hulp hebben zullen die hulp straks niet van familie of buren krijgen. Kinderen zijn vaak tweeverdieners die geen tijd hebben en ook al bv. De financiën van de ouders. Buren zijn vaak ouderen die het ook niet meer kunnen. Bovendien doen wij meer dan alleen poetsen, luisterend oor, houden ze in de gaten, zorgen dat ze niet vereenzamen, wij zijn vaak het enige bezoek wat ze in week zien. De regering gaat geld uittrekken om vereenzaming te voorkomen, houd de huishoudelijke hulp in dienst ,en je hebt de vereenzaming onder ouderen al getackeld. Het gevolg is tevens dat dit werk in het zwarte circuit gaat verdwijnen, tenminste voor degene die dat kan betalen. Maar dat is blijkbaar wat dit college wil! Wat mij ook erg dwars zit is dat er hier in de gemeente Lochem bakken vol met geld is gespendeerd aan een nieuw gemeentehuis en het daarbij behorende etalage naar de toekomst project. Verder is er wel geld voor exorbitant hoge wachtgeldregelingen van ex-wethouders en een burgemeester die nota bene zelf ontslag heeft genomen. Dus er is wel geld bij de gemeente Lochem. Mijn idee, stort de wachtgelden in WMO kas en je komt al een heel eind! Ik ben huishoudelijke hulp bij Marga Klompe, bij ons is maar 20% HV2  en de rest is HV1 van  het cliëntenbestand. Dus reken maar uit hoeveel mensen straks zonder hulp zitten en hoeveel hulpen zonder werk. Nu vraag ik mij af , krijgen wij straks ook zo’n fijne wachtgeldregeling? Wij doen dit werk toch ook in opdracht van de gemeente Lochem ?
    Groeten van een boze ,verdrietige huishoudelijke hulp die dit werk met hart en ziel doet!”
  • Meneer schrijft: “Volledig eens met jullie standpunt. Met name de oudere inwoner met weinig (slechts AOW) inkomen wordt zwaar de dupe. Kinderen moeten langer werken, wonen op afstand of zijn zelf fysiek niet in staat het zwaardere huishoudelijke werk te doen. Over intensievere mantelzorg wordt veel te gemakkelijk gedacht.”
  • Meneer meldt dat hij en zijn vrouw, beiden 80 jaar, 3 uur HH1 hebben in de week. Zijn vrouw heeft hartfalen en is kankerpatiënt, hij heeft 3 versleten rugwervels in de onderrug. Hun 4 kinderen wonen in Frankrijk of Noord-Holland. Hun inkomen bestaat uit AOW en een klein pensioentje van € 400 in de maand. Als HH1 komt te vervallen, dan verdwijnt de huishoudelijke hulp en gaat het schoonhouden van het huis achteruit. Meneer wil graag dat de PvdA de andere partijen op andere gedachten brengt.
  • Mevrouw is werkzaam als medewerkster hh1 bij een thuiszorgorganisatie. Ze vindt het fijn dat de PvdA voor de cliënten opkomt. Allemaal schrijnende gevallen die aandacht behoeven. Mevrouw komt “met 100 collega’s naar de raadzaal op de 22ste.”
  • Mevrouw is 83 jaar en heeft COPD. Ze heeft AOW en een klein pensioentje. Ze heeft HH1 en is heel ongerust over het afschaffen. Mevrouw heeft 5 zonen, waarvan er 1 in Lochem woont. “Maar ze doen al zoveel.” Ze begrijpt dat het minder moet maar het moet slimmer geregeld worden. Ze kan wel stofzuigen, maar heeft hulp nodig bij schoonmaken wc, badkamer en keuken.
  • Mevrouw en meneer zijn beide 85 en hebben hh1. Zij kunnen niet zonder zorg. Zouden hiervoor zelf iets meer kunnen betalen. Vinden dat het niet klopt wat er allemaal gebeurt. Schoondochter werkt bij Verian. Deze medewerkers komen allemaal zonder werk.
  • Meneer is 84 jaar. Heeft niet voor zichzelf gebeld. Hij kan het zelf betalen. Vindt wel dat mensen zelf meer moeten betalen, die dat kunnen. HH1 moet wel blijven. Bv. 3e uur zelf betalen. Mensen met AOW moeten HH1 wel blijven ontvangen. Hij is sceptisch over het continue inzetten van mantelzorg.
  • Mevrouw is heel boos over het feit dat huishoudelijk medewerkers poetshulp worden genoemd. Dat vindt ze denigrerend. Zij heeft hulp, die raakt ze kwijt en deze komt al jaren. Ze heeft een klein pensioentje en kan iets zelf bij betalen. Heeft geen kinderen, alleen neven en nichten in Noord-Holland. Ze vindt het te gek voor woorden dat de gemeente de HH1 afschaft en dat mensen die oud zijn plotseling zonder hulp zitten.
  • Mevrouw is thuiszorgmedewerkster en haar schoonmoeder woont in Ruurlo in een aanleunwoning en heeft een paar uurtjes hulp in de week. Haar ervaring is dat mantelzorgers al zoveel doen. Iedereen doet wat, dokterbezoek of boodschappen. Oude mensen vinden vragen moeilijk. Mensen kijken uit naar even koffiedrinken. Zij verwacht dat er meer eenzame mensen zullen komen. Er zijn best mensen die meer willen betalen. Als mensen het zelf kunnen betalen dan moet dat ook. Je moedigt zwartwerken hiermee aan. Dit voorstel is haar helemaal in het verkeerde keelgat geschoten.
  • Mevrouw is 66 jaar en heeft MS. Ze heeft 2 keer per week 3 uur HH1. Ze heeft alleen AOW en kan geen particuliere hulp betalen. Haar kinderen werken allemaal. Ze is er van overtuigd dat je zo zwartwerken creëert. “Dit gaat hem zo niet worden. Je kunt niet mensen nu vertellen dat ze per 1 januari a.s. geen hulp meer krijgen!”
  • Mevrouw is blind geworden na een medische fout. Ze doet zoveel mogelijk zelf, afwassen, koffie en thee zetten. Haar dochter doet alle administratieve zaken en komt regelmatig, maar zij werkt full-time. Weet niet of ze het wel zelf kan gaan betalen, maar als ze smartengeld krijgt zal ze dat gaan doen.
  • Mevrouw heeft een moeder van 91 en heeft geen huishoudelijke hulp. Zij kan het als mantelzorger nog heel lang aan. Wel hulp voor medische zorg als dat nodig is.
  • Mevrouw is 89 jaar en is nagenoeg doof en andere ouderdomsverschijnselen. Mevrouw kreeg veel verschillende huishoudelijke hulpen en daar werd ze onrustig van. De twee dochters hebben de zorg overgenomen. Zij komen ieder 1 a 2 dagen per week. Mevrouw woont in een fijne buurt, de mensen helpen elkaar.
  • Mevrouw is 68 jaar en heeft een oogafwijking en reuma (“Er zijn mensen die het erger hebben.”).Ze heeft een dochter in Heemstede en een zoon in Lochem. Ze heeft geen geld om zelf hulp in te kopen. Haar moeder van 91 heeft ook HH1 en haar schoondochter zorgt voor haar gehandicapte moeder zonder hulp.
  • Ouder echtpaar. Mensen moeten langer thuis blijven wonen, maar dan moet je niet de zorg thuis afschaffen. Kwaliteit van zorg is belangrijk.
  • Mevrouw is 84 jaar heeft via pgb 3 uur HH1. Zij heeft alleen AOW, “huisvrouwen bouwen geen pensioen op.” Mevrouw heeft fysieke beperkingen en heeft haar kinderen ver weg wonen.
  • Echtpaar beide 80 doen het nog zelf maar kunnen het t.z.t. hulp niet zelf betalen. Zij kennen mensen waarvoor deze bezuiniging slecht uitpakt.
  • Dochter van hulpbehoevende moeder. Ze werkt 4 dagen per week, heeft een eigen gezin en een zieke man. Vindt opschroeven van eigen bijdrage een optie.
  • Mevrouw is Alpha-medewerkster bij Sensire. Ze bouwt geen pensioen op, heeft geen doorbetaling bij vakantie. Ze werkt bij iemand die gehandicapt is en HH1 niet kan missen. Meeste cliënten hebben fysieke beperkingen. Ze vindt het verschrikkelijk voor ouderen die het aangaat en voor de mensen die er hun brood mee moeten verdienen.
  • Huisarts in Lochem. Hij heeft het voornemen gehoord via zijn patiënten en uit de krant. Patiënten zijn ongerust. Gaat veelal om mensen die geen geld hebben om zorg in te kopen, vaak alleenstaanden met een handicap. Afschaffen heeft consequenties die niet te overzien zijn. Zijn schatting van de doelgroep is 100 tot 150 mensen. Er is geen overleg geweest, ook niet met het Hometeam.
  • Mevrouw werkt in de thuiszorg. Ze vindt het afschaffen van de HH1 schrijnend voor mensen die geen kind hebben of waarvan de kinderen ver weg wonen. Kinderen kunnen best helpen, maar regulier is vaak toch een probleem. Signaalfunctie van de huishoudelijke hulp is belangrijk.
  • Mevrouw is thuiszorgmedewerkster en komt bij een vrouw met een dwarslaesie. Afschaffen van HH1 wordt voor haar een groot probleem. Zij schat in dat de groep groter is dan 5 tot 10% waarover gesproken wordt. Kent ook voorbeelden van mensen die ten onrechte een HH-indicatie hebben. Zij verbaasd zich erover dat er niet met de hulpen gesproken is. Zij heeft veel kennis.