Scholenbouw Laren = meten met twee maten

6 mei 2023
Een goede leeromgeving voor onze kinderen is super belangrijk. Daarom is het goed dat na de Propschool/Prins Hendrik school in Lochem nu in Laren een mooie nieuwe school komt. Een echte investering in de toekomst!
Maar er zijn problemen. Voor de zoveelste keer komt het college geld vragen. Recent 2,4 miljoen extra, nu weer 1,3 miljoen erbij. Logisch zou je kunnen zeggen, bouwkosten stijgen. Maar er is iets vreemds aan de hand. Het college is niet in staat eenvoudige vragen te beantwoorden. Bijvoorbeeld, hoe kunnen we kosten in de hand houden?
Wat op valt, is dat nu alles lijkt te kunnen, daar waar in Lochem bijna niets kon. Bijvoorbeeld, het schoolplein in Lochem heel klein, ouders moesten geld inzamelen voor speeltoestellen. In Laren voor meer dan een miljoen een giga groot speelplein. In Lochem gebouwd op krimp leerlingenaantallen, waardoor nu noodlokalen gebruikt  worden. In Laren bouwen voor een giga groei van leerlingaantallen, terwijl de woningen waar deze kinderen geboren zouden moeten worden nog gebouwd moeten worden.
Kortom meten met twee maten. 10,2 miljoen is het wat ons betreft. Wij willen als PvdA immers straks ook voldoende financiën hebben voor mooie nieuwe scholen in bijvoorbeeld Gorssel en Eefde.