Stijgende energieprijzen? HELP!

24 mei 2022

Als je in de schulden zit en de energierekening wordt bijna dubbel zo hoog, dan gaat die thermostaat uit, met dikke winterkleding aan in huis, wollen dekens of bubbeltjesplastic voor de ramen en geen warm water gebruiken. De huidige energieprijzen gaan door het dak en de oorlog in Oekraïne maakt de situatie voor veel gezinnen financieel gezien alleen maar nijpender. Ook in Lochem hebben steeds meer huishoudens moeite om hun energierekening te betalen. We hebben het dan over energiearmoede.

Uit onderzoek van TNO blijkt dat energiearmoede het meeste voorkomt in de slechtst geïsoleerde woningen (met energielabels E, F of G). Terecht dat het kabinet besloot huishoudens te compenseren en geld vrij te maken om woningen te isoleren. Maar er is meer nodig. Het belangrijkste dat er gedaan kan worden om energiearmoede te bestrijden is door huizen goed te isoleren. Want veelal wonen deze mensen in slecht geïsoleerde huurwoningen of kunnen door gebrek aan spaargeld hun eigen koopwoning niet verduurzamen. Waardoor een steeds groter wordende groep mensen ziet aankomen dat ze deze winter over het randje worden geduwd. En dat is voor PvdA Lochem een doorn in het oog.

Als mensen meer dan 10% van hun inkomen aan energie besteden, is er sprake van energiearmoede. De precieze omvang en de persoonlijke gevolgen zijn te vaak niet in beeld. De gemeente en andere instanties kunnen in veel gevallen ondersteuning bieden, onder andere met energiecoaches en een tegemoetkoming in verband met de hoge energierekening. Het ombudsteam kan u daarbij helpen.

Hulp nodig? Bel met het ombudsteam.

U kunt uw ervaringen of probleem met ons delen door te bellen met het ombudsteam. Ieder mens loopt zo nu en dan tegen vragen en problemen aan. Daar lijkt dan geen oplossing voor. Ook voor energiearmoede kan iedere inwoner van de gemeente Lochem het Ombudsteam van de PvdA bellen, sms-en of een bericht sturen via ‘Whatsapp”;

06 – 42 18 77 99 of mailen: [email protected]

Hiermee wil de PvdA Lochem aantonen welke problemen er spelen bij Lochemers met hoge energielasten. Met de feiten op zak zetten wij ons in om een einde te maken aan energiearmoede in de gemeente Lochem. Want kwetsbare huishoudens laten we niet in de kou zitten.

Je hoeft daarvoor geen lid te zijn.