Afval populair?

Door Martine Willems op 27 november 2020

Van afval wordt niemand blij, maar toch bleek afval een populair onderwerp.  Kreten als “Woehoe!!!!”, “Yoehoe”, vele smilies en vele duimpjes omhoog zijn reacties die we niet vaak krijgen na een raadsvergadering. Maar wel na de vergadering van afgelopen maandag.

In het nieuwe afvalplan wilde de wethouder van GroenLinks voor milieuwinst gaan en het afval nog maar 1x per 8 weken ophalen. Op zich begrijpelijk dat we voor milieuwinst willen gaan, alleen in een goed afval plan spelen meerdere aspecten een belangrijke rol en die moeten met elkaar in evenwicht zijn; milieuwinst, een goede dienstverlening naar u als inwoner en natuurlijk ook de kosten.

Daarom heeft de PvdA zich hard gemaakt om het voorstel op een aantal punten te wijzigen en dat is gelukt!

• De container wordt 1x per 4 weken opgehaald en niet zoals voorgesteld 1x per 8 weken
  • Om de kosten te beheersen gaan we stoppen met de Best tas, er zijn in onze gemeente vele alternatieven voor de besttas beschikbaar zodat u niet extra hoeft te betalen via het afvaltarief.
  • We stoppen met de afvalcoach, die tips geeft om het afval te scheiden. We zijn er van overtuigd dat de inwoners van onze gemeente heel goed hun afval kunnen scheiden, ook dit levert een flinke besparing op.
  • We gaan een experiment doen met verruimde openingstijden van het afval brengpunt. Zodat u als u op zaterdag uw tuinafval wilt wegbrengen, dat ook ‘s middags kunt doen en niet alleen ‘s ochtends.

Zorgen om de milieudoelstellingen? Wat goed is om de weten, is dat we het afval in onze gemeente heel erg goed scheiden, een compliment aan u zelf, want dat is natuurlijk heel erg belangrijk. Het zorgt ervoor dat we de milieuwinst hoog houden en in de toekomst niet meer hoeven na te denken over plannen waarin we het afval nog maar 1 keer per 8 weken ophalen.

Zo kun je zeker zijn dat je afval op tijd op wordt gehaald!

Martine Willems

Ik ben Martine, 46  jaar, getrouwd met Bart en moeder van 3 dochters. Ik ben opgegroeid in Holten en heb op veel verschillende plekken in binnen en buitenland gewoond, maar sinds 2008 woon ik met veel plezier in Lochem!  In het dagelijks leven draag ik bij om de wereld van werk mooier te maken. In

Meer over Martine Willems