Huishoudelijke hulp moet blijven, daar kun je zeker van zijn!

18 maart 2018

Vier jaar geleden zijn gemeenten verantwoordelijk geworden voor de uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Deze wet maakt het mogelijk om mensen langer thuis te laten wonen met de juiste ondersteuning. Een vorm van ondersteuning is huishoudelijke hulp. Echter had de coalitie van Gemeente Belangen, D66 en CDA daar andere ideeën over en schafte per direct de huishoudelijke hulp voor ruim 900 inwoners af!

Daardoor raakte de gemeente Lochem in verschillende rechtszaken verwikkeld, keer op keer was de rechter duidelijk in zijn uitspraak. De D66-wethouder kon niet zomaar de huishoudelijke hulp afschaffen. In de periode die volgde heeft de PvdA een sleutelpositie gehad om samen met andere oppositie partijen de huishoudelijke hulp terug te halen.

Na 2 jaar ontkenning kon de coalitie (GB, D66 en CDA) niet anders dan toegeven dat zij verkeerd hadden gehandeld.

Kwetsbare inwoners en hun mantelzorgers moesten zonder (huishoudelijke) hulp van de gemeente zich staande houden. Tevens waren er vele huishoudelijke hulp medewerkers werkeloos geraakt. Daarom heeft de PvdA samen met andere oppositie partijen nieuw beleid uitgewerkt met de naam “Ondersteuning Thuis”. Hierdoor werd het mogelijk dat inwoners een beroep kunnen doen op de gemeente voor huishoudelijke hulp en ook is er weer en meer werkgelegenheid gecreëerd.

De PvdA is erin geslaagd om huishoudelijke hulp weer terug te halen voor iedereen die dat nodig heeft in Lochem, daardoor kun je er zeker van zijn dat huishoudelijke hulp in onze gemeente blijft bestaan.

De PvdA is er voor iedereen, wij zijn solidair met alle inwoners, stem daarom zeker 21 maart, Partij van de Arbeid!

Ruben Otemann, raadslid PvdA Lochem