Rode taart naar Klein Dochteren

Door Jos Israel op 7 oktober 2019

Wat gebeurt er met een buurt als een ondernemer fors wil gaan uitbreiden en geen rekening houdt met de buren? Dan ontstaan er klachten, onvrede en verzet. En dat is precies wat er gaande is in Klein Dochteren.

De onderneming “Love Bubbles” in Klein Dochteren wil haar all inclusief hotel formule verder gaan uitbreiden. Tot grote schik van de omwonenden, omdat zij overlast ervaren van de Love Bubbles. De PvdA ging met een rode taart op bezoek bij een groep verontruste buren.

De bewoners vertelden ons over de rookoverlast door houtstook, over jarenlang illegaal gebruik van de ruimtes op de het terrein van de onderneming, de vele klachten, de moeizame communicatie en de gewonnen juridische procedures. Een ander zorgelijk punt is dat de inwoners ervaren dat het gemeentebestuur niet voor hen opkomt, omdat er niet gehandhaafd wordt. Maar ook het verhaal dat de rookoverlast zo erg is dat een aantal omwonenden er ziek van worden. Voor sommige buurtbewoners is daardoor de maat vol, ze gaan verhuizen, mede door de overlast.

De PvdA kan zich de verontwaardiging van de omwonende goed voorstellen. Een all inclusief hotel formule past niet op die plek in het buitengebied. En is ook strijdig met het zogenaamde FAB beleid van de gemeente. Daarom heeft de PvdA in de raad ook tegen deze plannen gestemd. Maar de PvdA is ook verbaasd dat anno 2019 een onderneming nog een business model maakt met  houtstook ten koste van de omgeving. Dat is niet maatschappelijk verantwoord ondernemen.

De plannen liggen nu bij de Raad van State. Die gaat over een paar weken uitspraak doen. Iedere inwoner in onze gemeente moet zeker kunnen zijn van een goede, gezonde en duurzame woonomgeving. Daarom wensen wij de omwonenden veel succes!

Jos Israel

Mijn naam is Jos Israel, ik ben 54 jaar, getrouwd met Anita, vader van David, Esther en Sophie en ik woon in Epse. Vanuit mijn sport, korfbal ben ik actief betrokken geraakt als vrijwilliger bij het verenigingsleven en de inzet van vrijwilligers erg gaan waarderen. Ik vind het belangrijk dat hier aandacht voor is en

Meer over Jos Israel