Door Jos Israel op 15 juli 2017

Snel, sneller, snelst internet

De PvdA vindt het belangrijk dat snel internet overal in Lochem beschikbaar is. Maar met name in het buitengebied is dit niet het geval. Zo langzamerhand wordt dat een handicap als je in de maatschappij mee wilt doen. Het bedrijf CIF heeft aangegeven eind 2019 glasvezel aan te willen leggen. De plannen van de gemeente om aanleg van glasvezel te versnellen en zelf buizen in de grond te leggen en daar 4 miljoen euro voor te reserveren zijn daarmee, voor de PvdA, niet nodig.

Overal snel internet

Snel internet is in Lochem nog niet overal beschikbaar. Met name niet in het buitengebied. Gelijktijdig weten we ook dat snel internet slechts een kwestie van tijd  is. Zo heeft het bedrijf CIF aangeven eind 2019 glasvezel in het buitengebied aan te willen leggen. En experts zullen u uitleggen dat er ook snel diverse andere betaalbare technieken beschikbaar gaan komen. U kunt nu bijvoorbeeld al met 4G films kijken. Maar straks, met 5G worden de mogelijkheden enorm. En dat is dan slechts één van de nieuwe technieken. Het college doet haar best om de komst van snel internet te versnellen. Als PvdA vinden wij dat een goed streven.

Kosten en risico’s voor de gemeente

Alleen, nu komt het college met een zeer risicovol voorstel. De gemeente wil buizen in het hele buitengebied ingraven. Vervolgens kunnen bedrijven daar tegen betaling glasvezel in leggen. Het college denkt dat snel internet daarmee sneller beschikbaar komt. Wellicht nog in 2018. Maar, daarmee zijn de grootste kosten en de grootste risico´s wel voor de gemeente.

Echt bezorgd is de PvdA geworden toen bleek dat het college geen antwoorden kon geven op vragen over verboden staatssteun en technische en financiële risico´s. Erger nog. Deze risico´s zijn in detail helemaal niet onderzocht. En dan moet u weten dat vergelijkbare gemeentelijke initiatieven keer op keer niet doorgaan omdat het verboden staatssteun betreft. En u moet dan ook weten dat de gemeente 4 miljoen wil investeren. En, dat men er vanuit gaat dat dit bedrag in tientallen jaren terugverdiend gaat worden. Dan vragen wij u. Fantaseert u eens tientallen jaren in de toekomst. En…… denkt u dan echt dat alles dan nog door de grond gaat via een dun glasdraadje?

PvdA haakt af bij 4 miljoen euro

Het college wil komende maanden de plannen verder in detail uitwerken en vroeg hiervoor aan de raad €180.000. Tot verbazing van de PvdA gingen CDA, Gemeente Belangen en D66 nog een stapje verder door per direct voor de aanleg 4 miljoen euro uit de reserves te halen. Toen haakte de PvdA af. Ja, wij willen snel internet beschikbaar voor iedereen. Ja, graag zo snel mogelijk. Ja, wellicht mag dat zelfs wat kosten, maar dan wel volledig bewust van de risico´s die we aangaan. En dus nee tegen de blanco cheque van 4 miljoen euro waar CDA, Gemeente Belangen en D´66 nu voor tekenen.

De PvdA luistert naar het bedrijf CIF. Zij melden het voornemen te hebben eind 2019  glasvezel aan te leggen in het gehele buitengebied van Lochem. Nog twee jaar wachten, geen risico´s en geen kosten voor de gemeente, helemaal niets! Prima toch!

Jos Israel – raadslid PvdA Lochem

Jos Israel

Mijn naam is Jos Israel, ik ben 54 jaar, getrouwd met Anita, vader van David, Esther en Sophie en ik woon in Epse. Vanuit mijn sport, korfbal ben ik actief betrokken geraakt als vrijwilliger bij het verenigingsleven en de inzet van vrijwilligers erg gaan waarderen. Ik vind het belangrijk dat hier aandacht voor is en

Meer over Jos Israel