Volwaardige sporthal in Gorssel

Door Martine Willems op 19 december 2023

De gemeente Lochem wil een nieuwe Multi Functionele Accommodatie in Gorssel bouwen. De huidige gebouwen van de Vullerschool en het sport-en cultureelcentrum ’t Trefpunt in Gorssel voldoen namelijk niet meer aan de huidige technische- en duurzaamheidseisen en de onderhoudskosten van beide gebouwen zijn te hoog.

Na een uitgebreide studie is besloten om deze Multi Functionele Accommodatie te realiseren op de plaats van de Vullerschool. De PvdA is blij dat er na lang praten eindelijk schot in de zaak lijkt te komen, een nieuwe accommodatie is hard nodig en ook samenwerken juichen wij van harte toe. Er is gekozen voor een MFA waar ruimte is voor de Vullerschool, voor sport en culturele activiteiten die nu zijn ondergebracht in ’t Trefpunt en voor de bibliotheek en maatschappelijke activiteiten die nu zijn ondergebracht in het gebouw Den Oldenhof aan de Hoofdstraat. Daarnaast heeft de gemeente een ondergrondse parkeergarage in het ontwerp opgenomen voor het personeel omdat de parkeermogelijkheden op de locatie van de Vullerschool beperkt zouden zijn.

Maar de keuze voor een kleinere sporthal uit kostenoverwegingen begrijpen wij niet. Dit betekent dat een aantal sporten zoals zaalvoetbal en zaalhockey niet meer in de nieuwe accommodatie plaats kunnen vinden. De PvdA vindt dat er in Gorssel een ruime sporthal (drie zaaldelen) aanwezig moet zijn om nu en in de toekomst ruimte te bieden aan alle sportactiviteiten. Dit is van groot belang voor
de leefbaarheid, saamhorigheid en gezondheid.

Graag zouden wij de afwegingen uitvoerig met u willen bespreken in deze blog en u om uw mening willen vragen, maar we stuiten nog op een ander probleem; het college heeft alles geheim verklaard. Onacceptabel en ondemocratisch. Wij kunnen dus niet openlijk praten over de afwegingen die we maken over waar we wel en waar we niet in moeten investeren. Hoe moeten we u als inwoner van Gorssel nou meenemen in onze gedachte en u vragen naar uw mening? Bovendien is deze geheimhouding inconsequent van het college. In Laren waren de kosten van de nieuwe school gewoon openbaar…

Dus welke concessie er gedaan moet worden is de vraag die we niet met u kunnen bespreken. Wel zetten we een vraagteken bij een ondergrondse parkeergarage, dat moet toch anders kunnen zou je denken. Wij zijn benieuwd naar uw mening!

Martine Willems

Ik ben Martine, 46  jaar, getrouwd met Bart en moeder van 3 dochters. Ik ben opgegroeid in Holten en heb op veel verschillende plekken in binnen en buitenland gewoond, maar sinds 2008 woon ik met veel plezier in Lochem!  In het dagelijks leven draag ik bij om de wereld van werk mooier te maken. In

Meer over Martine Willems