Woningbouw: vertragen om te versnellen

Door Jos Israel op 24 januari 2022

Net als in de auto, moet je soms terugschakelen om snelheid te maken. Met woningbouw in Lochem is dat ook zo.

Een goede woonvisie ontbreekt waardoor we niet verder komen, dat baart ons zorgen, zeker nu we zoveel woningen willen bouwen. Je kunt immers geen huis bouwen zonder fundering. Die visie is de fundering, hierin maak je goede analyses om de doorstroom op gang te brengen, bepaal je de uitgangspunten en middelen om afspraken te maken met ontwikkelaars en maak je regels voor bijvoorbeeld zelfbewoningsplicht of voorrang voor mensen met sociale en economische binding. Hierdoor lukt het niet om betaalbaar te bouwen, denk maar aan de Detmerskazerne waar de goedkoopste woning ver boven de 300.000 euro kost.

In de laatste raadsvergadering spraken we als raad met het college over een update van de woonvisie uit 2019, die update is een stuk waarmee we pleisters plakken. Veel ontevreden inwoners kwamen inspreken, wij begrijpen dat. Daarom willen wij een beetje vertragen om te versnellen, even terugschakelen zodat we de juiste dingen kunnen doen en straks echt betaalbaar kunnen bouwen.

Wilt u snel betaalbare woningen, stem in maart PvdA!

Jos Israel

Mijn naam is Jos Israel, ik ben 54 jaar, getrouwd met Anita, vader van David, Esther en Sophie en ik woon in Epse. Vanuit mijn sport, korfbal ben ik actief betrokken geraakt als vrijwilliger bij het verenigingsleven en de inzet van vrijwilligers erg gaan waarderen. Ik vind het belangrijk dat hier aandacht voor is en

Meer over Jos Israel